Nič,len taký osobný názor.

25. februára 2011, feri, Nezaradené

Už som tu dnes čítal zmienku o znižovaní vekovej hranice pre získanie vodičského preukazu.Len jedna veta sa mi však máli.Tiež som zachytil informáciu o tejto uvažovanej zmene.Samozrejme som za všetkými desiatimi.Len predtým než pustia decká za volant,nech nezabudnú vybrať motor z auta.

Páči sa mi naša „koncepčnosť“.V pondelok ráno vieme horekovať,koľko dopravných nehôd sa stalo cez víkend,koľko životov pri nich zaniklo,koľko mladistvých prišlo o život pri návrate zo sobotňajšej zábavy vo vedľajšej dedine a v utorok ideme navrhnúť zníženie vekovej hranice pre získanie „vodičáku“.Keď sa už tí mladí majú zabiť,tak nech to nie je pri jazde načierno.

Argument pre túto zmenu sa mi tiež náramne pozdával.Lebo v Nemecku…,lebo aj inde vo svete.Je chvályhodné,že sa chceme vyrovnať vyspelejším krajinám.Máme toľko možností…Keď ostaneme len pri doprave,tak čo sa v prvom rade zamerať na cesty.Keď dokážeme mať rovnako kvalitné cesty ako v Nemecku,začnime potom uvažovať aj o ďalších zmenách.A nie sú to len cesty.Samotná príprava budúcich

vodičov obsahuje tak málo najazdených hodín,že novic sa naozaj začne učiť až v praxi.Myšlienka, jazdiť prvý rok len s tútorom je síce pekná,ale keď už má človek v rukách doklady…Bude sa táto podmienka týkať všetkých vodičov,alebo len mladistvých?Čo keď sa niekto rozhodne urobiť si „vodičák“ trebárs v päťdesiatke.Tiež bude musieť jazdiť prvý rok len s tútorom,alebo budú výnimky?

Keď som spomenul cesty.Dovolím si zatipovať,že otcovia myšlienky poznajú hlavne cesty v Bratislave a jej blízkom okolí a tie hoci nie sú ideálne,určite sa nedajú porovnať s cestami trebárs niekde v okrese Humenné,alebo Svidník,alebo v hociktorej odľahlejšej časti.Platí úmera,že čím viac kilometrov od Bratislavy,tým horšia kvalita ciest.Na takých cestách má neraz problém aj skúsený vodič.

Vôbec si nemyslím,že by 17-ročný človek nezvládol technickú stránku problému.Desaťročné decká hrajú počítačové hry,ktoré sú podstatne náročnejšie,ako samotná podstata šoférovania.Ide skôr o psychické zvládnutie nepredvídaných situácií na cestách.A samozrejme snaha dokázať kamarátom a hlavne kamarátkam sediacim v kabíne,čo všetko dokážem.Pochváliť sa,že prejdem stanovený úsek rýchlejšie a s väčšou bravúrou ako pilot formuly 1.Už veľakrát bol publikovaný argument,že auto je v určitých situáciách zbraň.Prečo potom nevydávame zbrane mladistvým?

Osobne som za to,aby sa oprávnenia vydávali ľuďom až vtedy,keď sú schopní si zarobiť aspoň na benzín bez toho,aby vykradli najbližšiu trafiku.Ale taktiež si myslím,že terajší stav,keď mladí ľudia dostávajú vodičské preukazy prakticky k maturite,je veľmi tolerantný,postačujúci a nemyslím,že ho treba „vylepšovať“ďalším znižovaním vekovej hranice.